rintih pendosa pada Allah

setiap langkah ku iring doa tak henti,
mengharap keajaiban berlaku di sisi,
tanpaNya aku rebah hilang pedoman,
tak berguna juga hidup melarat,
segalanya bergantung padaNya tiap saat.
cinta itu harus ditukar ganti sederas mungkin,
pada yang baru dan bernilai lebih abadi,
tapi hati ini tak berdaya,
lemah seribu tak upaya,
andai satu hari ada taubat nasuha,
ku harap Dia terima,
mungkin ia dipenghujung usia,
atau esok lusa,
tiada yang dapat menjangka hadirnya ia....


ya Allah Yang Maha Kuasa, Maha Tinggi Penilaian dan Pengadilan...aku tak dapat melamar cintaMu seperti yang selayaknya ku lakukan. Maafkan kekhilafan ini yang kurasakan makin banyak. Setiap saat ku meras hina di sisiMu..bagaimana nantinya aku kembali menghadapMu?? Memikul beban dosa hingga aku mengah di tengah jalan..sesak nafasku menahan beratnya dosa, khilaf dan salah..ohh,tuhan maafkan aku!! setiap kali mata ini tercelik pasti satu kalimah Alhamdulillah terpacul..aku kini rindu akan iman yang terbuuang acap kali di setiap perjalanan kehidupanku..terlalu rindu!

Ya Allah...asma' Mu ya Tawwab meringankan penderitaanku tatkala mengenang dosa lalu. Sejenak ku berfikir, rahmatMu sungguh luas tak tercapai akal dangkalku ini. Lebih luas daripada lautan yang ombaknya setiap saat menghempas pantai, lebih luas daripada gunung yang tidak dapat didaki kaki ini. Tuhan yang membekalkan cahaya matahari bagi menyinar hari-hari ku, tuhan yang menurunkan hujan bagi menyirami tanah tandus, iaitu Dia yang Maha Pemaaf, tiada yang lebih pemaaf dari Dia..ya Allah, kirimkan aku sahabat yang melaluinya aku beroleh hidayah Mu....

Masakan tidak kesal setelah membuatMu murka...masakan seorang hamba yang terlalu cinta pada tuhannya tidak gusar dan sedih kerna harus membina kembali cinta utuh yang dibina atas dasar taqwa tatkala ia runtuh oleh sebab bisikan syaitan....ya Allah aku berdosa...terimalah aku!

No comments:

Post a Comment