DARI BEIRUT KE JERUSALEM


Salam 'alaik semua....selawat dan salam atas kekasih junjungan Rasulullah saw, keluarga dan sahabat baginda.. kepada semua pencinta kebenaran, keadilan dan pencinta buku...=) Buku bertajuk 'Dari Beirut ke Jerusalem' menarik perhatian ana semalam ketika sedang membelek gambar dalam kamera. Hmm, sebuah buku yang sangat kena dengan jiwa ana. Salah satu jenis buku yang ana paling suka adalah buku yang seperti diari orang..ya, catatan perjalanan seseorang! Ana mula membacanya dalam bulan 7 dan tamat pada bulan 11..4 bulan rupanya! Abang ana suka complain tentang cara ana membaca (lama sangat baca buku), tapi ana memang begitu kerana ana perlukan penghayatan kepada setiap jalan cerita dan setiap fakta yang dikemukakan. Supaya semua isi dapat dicerna dengan baik.


Buku ini sedikit sebanyak membuka mata dan telinga ana tentang Palestin dan Lubnan serta kekejaman Israel dan sekutunya dalam isu Palestin. Boleh dikatakan kerana sebilangan kecil manusia seperti Dr Ang Swee Chai dan sahabatnya (serta semua aktivis palestin)maka adanya sedikit ruang buat orang-orang awam mengetahui apa itu PALESTIN..dalam buku ini diceritakan pengalaman Dr Ang dalam peristiwa berdarah iaitu pembunuhan atau lebih tepat lagi penyembelihan beramai-ramai di Shabra dan Shatila. Dunia bisu pabila Israel menodai kem-kem pelarian yang menempatkan orang-orang yang tidak berdosa.Istilah kejam sesuai buat Israel laknatullah!!


Buku ini walaupun dari sisi pengalaman seorang doktor tetapi ia dilihat seperti pengalaman seorang aktivis atau tentera atau juga seorang rakyat palestin. Hal ini kerana pengalaman Dr Ang sendiri dipenuhi dengan 'aktiviti lasak' selain sudah biasa mendengar dentuman bom dan bunyi senapang dan pistol. Nasib baik beliau tabah....Usahanya tidak sia-sia kerana para pencinta keamanan ramai di luar Palestin dan Lubnan malah usaha mereka tidak pernah berhenti untuk keamanan sejagat. Walaupun ana tahu sudah ramai yang membaca atau memiliki buku ini, tapi ana yakin masih ramai yang belum mengulitinya.


**kepada semua pencinta keamanan bolehlah ambil peluang cari buku ini**
~from Malaysia with love~
WALLAHU'ALAM

No comments:

Post a Comment