BUAT SAHABATKU YANG JAUH NUN DI UTARA......


SALAM UKHWAH,FISABILILLAH.....


apa khabar?maaflah anti..ana di sini tersangat sibuk!minggu lepas adalah minggu mimpi ngeri dan dahsyat bg ana...hanya tidur saja kat dalam bilik, masa yang lebih tu keluar buat kerja,pergi kuliah, mesyuarat jabatan ana dan tugasan sampingan.Fuh! kira dah macam orang kerja lah!Sampaikan roomate ana kate ana lebih sibuk dari paklah...hehe


Tapi apa-apa hal pun ana takkan lupa pada sahabat ana yang sorang ni. Ana tiada tips dan perkara yang boleh diamalkan untuk jadi muslimah sejati....bukan apa, belum layak lagi bertaraf muslimah sejati tu....besar sangat darjatnya di sisi Allah....Tapi mungkin satu dua perkara tu bolehlah kongsi sebagai peringatan bersama dan panduan di hari mendatang..wah2 sastera sungguh bahasa ana!


Ana suka merujuk kepada buku karangn Fathi Yakan brtajuk 'apa ertinya saya menganut islam?'..kat dalam buku ni banyak ciri-ciri muslim/ah sejati walaupun tidak digariskan. Selain tu,kalau anti rasa buku ni susah nak difahami atau sebagainya,anti bolehla anti baca buku tentang kisah2 muslimah teragung seperti Fatimah az Zahra, Saidatina Khadijah, Aisyah ra, ataupun rabiah al adawiyah....Mungkin buku-buku itu jenis yang pemikirannya tidak begitu berat sangat..Anti jangan gundah dan risau tentang muslimah sejati....Milikilah sifat sabar dan penyayang tidak mengira sesiapa pun,hatta seekor binatang..sabar adalah sangat sukar dan sangat dituntut dalam islam,jadi lengkapilah diri kita dengan sifat ini. Penyayang dengan keluarga, sahabat dan diri sendiri. Ingat lagi tak pesan rasulullah dalam sabdanya yang bermaksud:


"siapa yang tidak menyayangi,dia tidak akan disayangi"


So...untuk menjalin ukhwah,kita yang perlu mula dahulu ok!itu ciri-ciri muslimah sejati yang dianjurkan islam iaitu dengan berkasih sayang sesama makhluk.Tapi jangan salah tafsirkan pulak! antara muslimat dengan muslimat ye...kalau muslimin dengan muslimin dengan muslimat tu berkasih sayang la kerana Allah....


Muslimah sejati ni ibarat kan seperti srikandi perjuangan islam yang akan sentiasa menegakkan syiar islam kat muka bumi ni..Tak semestinya pergi ke medan perang membantu kaum adam tapi dengan mengasuh anak2 menjadi para mujahidin dan mujahidah dunia islam..ana rasa macam dah terlangkau jauh sungguh pemikiran..sampai ke anak cucu pulak!Tak pe lah kot....


Muslimah sejati juga bukan sahaja hebat pada sifat dan perjuangan tapi juga hebat bila berhadapan dengan rabbnya,Allah swt...mengisi masa sepertiga malam dengan tahajjud dan solat sunat taubat..mengaku diri kerdil dan lemah..

Anti mesti ingat kata-kata ni....


'sebutir air mata yg jatuh krana keinsfan adalah seribu kali lebih baik daripada sejuta mutiara di lautan..sesaat bersedih kerana redha Allah adalah lebih mulia daripada seharian bersedih kerana cinta manusia..sejernih wajah kerana berwudhu' yang sempurna adalah lebih bercahaya daripda kilauan gunung prmata..sesuci hati kerana Allah itu lah hakikat cinta ilahi....'


Renung2 kanlah kita semua wahai muslimah, yang menggelarkan diri mujahidah....

Andai takdir kita menemui tuhan esok hari..biarlah bibir kita tersenyum, tubuh kita melampiaskan haruman kasturi,jasad kita bercahaya....................


Ana tidak sesempurna muahidah2 dahulu.....tapi tidak salah kan jika kita bermimpi?tak salah kan kita berusaha menjadi mereka?


adakah ana menjawab persoalan anti?kalu tak lagi...anti letakkan komen,nanti ana akan cari jawapan untuk persoaln anti sampai anti sudah tidak ragu2 lagi untuk jadi muslimah sejati idaman dunia,kecintaan syurga.....=)


wallahu'alam

video

hayatilah video ini..semoga kita lebih insaf terutama para sahabat remaja,retua sekalian....

MERINDUI RASULULLAH

Saya suka betul pada buku yang bertajuk 'kenangan manis dan senyuman bersama rasulullah saw'. Salah satu kisah yang menjadi kegemaran saya ialah bertajuk 'ketika mendengar jawapan Aisyah ra'.

Rasulullah saw suka bermain dengan anak-anak kecil termasuklah isterinya Saidatina Aisyah ra. Kadangkala baginda bermain kejar-kejar bersama isterinya itu.
Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim bahawa pada suatu ketika Aisyah ra bercerita: "aku pernah bermain anak patung berhampiran rasulullah saw.Pada waktu itu terdapat beberapa rakan sebayaku yang turut bermain."
Ketika rasulullah datang, mereka takut dan bersembunyi sedangkan baginda suka mereka menemaniku dan turut bermain.
Dalam riwayat lain disebutkan bahawa rasulullah pernah bertanya kepada Aisyah yang sedang sibuk bermain dengan anak patungnya: "apakah ini wahai Aisyah?"
Aisyah menjawab: "ini adalah anak-anakku"
Rasulullah bertanya:"yang ditengah-tengahnya?"
Aisyah menjawab:"ini kuda"
Rasulullah bertanya lagi:"lalu apa yang di tengah-tengahnya?"
Aisyah menjawab:"di tengah-tengahnya juga kuda."
Rasulullah bertanya:"yang di atas punggungnya?"
Aisyah menjawab:"itu kedua sayapnya."
Rasulullah bertanya lagi:"kenapa kuda mempunyai sayap?"
Aisyah menjawab:"tidakkah engkau pernah mendengar bahawa Nabi Sulaiman putera
Nabi Daud mempunyai kuda yang bersayap?"

Mendengar jawapan isterinya yang terlalu muda itu,Rasulullah saw tersenyum sehingga nampakkedua gigi depannya. Senyuman rasulullah itu adalah kerana jawapan Aisyah yang lucu, seperti jawapan kanak-kanak yang berkhayal dan menggambarkan barang mainannya.

Ada banyak lagi kisah yang menarik hendak saya kongsi tapi mungkin lain kali. Saya perlu cari bahan untuk buat slide show bahana valentine day untuk kampus. Salam munajat di waktu hening...............

video

Apabila pertama kali melihat slide ini saya rasa kerdil dan hina. Berulang kali saya melihat isi kandungannya. Memang bagus!

DIARI PEJUANG ISLAM


Pagi. Sekarang pukul 10.24 pagi. Aku sendirian di masjid mengenang hablumminannas..betulkah perlu? mereka seolah tak memahamiku, mereka seolah tak memahamiku. Mereka mahu aku jadi seperti kak Naiemah. Aku tak boleh! Pemikiranku kasar,mindaku kecil. Tiada ruang untuk aku menzahirkan segala idea dan caraku. Tak adil sungguh mereka. Ah, pedulikan!


Seekor kucing belang hitam lalu di hadapanku. Aku buat tak endah. Telefon bimbitku berdering dan terpapar dan terpapar nama kak naiemah menelefon. Malas aku mahu menjawabnya. Aku tahu diri ini tidak layak. Selama ini pun aku selalu memujuk hati untuk bersabar dan menerima segala masalah dan tekanan yang datang. Aku bertanya pada diri tentang perkara itu; orang membandingkan aku dengan kak naiemah. Setiap kali aku teringatkan perkara itu, air mata pasti gugur. Sudah banyak kali aku terluka! Kak Kimah sering saja buat aku rasa diri ini terlalu kerdil, lemah, tiada pertahanan diri, walaupun hakikatnya aku memang lemah. Kali ini kak Syatrah pula menelefon aku. Tolonglah! adakah perlu aku korbankan jiwa dan perasaan demi jemaah?! Tutup.

salam perkenalan


salam perkenalan buat semua pencinta dunia syahid dan jihad. artikel pertama ini sebenarnya lebih kepada ta'aruf . tak sangka hari ini saya akan jadi penulis blog walaupun dah lama bercita-cita. hari ni memang tak ada idea lagi dan hari yang sangat letih buat saya. Insya Allah jari ini akan kembali menaip dan mencurahkan segala pemikiran dan pendapat..salam ukhwah, fisabilillah buat semua....=)

videosebenarnya saya sangat suka dengan video ni. Sangat memotivasikan diri dan terasa insaf menyucuk-nyucuk dalam diri..