pembentangan esok


Salam ukhwah semua...selawat dan salam buat junjungan mulia, Rasulullah saw, keluarga serta sahabat baginda.


Esok (16 disember) ana dan sahabat-sahabat bakal membentangkan satu assignment yang tak kurang mencabarnya yang bertajuk ilmu astronomi, penjelasan dalam hadith dan al quran. Masa pembentangan kira-kira 45 minit. lama juga kalau dibayangkan, tapi tawakal je. Baiklah, ana cerita sedikit dapatan daripada assignment ana.


Ilmu falak atau astronomi bererti jalan peredaran yakni peredaran bintang-bintang. Dalam surah surah yaasin ayat 40 yang bermaksud:


"Tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan malam pun tidak dapat mendahalui siang. Dan masing-masing beredar pada garis edarnya.."


Dari kalangan sarjana Islam, ilmu kaji bintang terbahagi kepada dua bahagian iaitu ilmu tabie (sains) dan ilmu yang membincangkan tentang kdudukan bintang-bintang dengan kelahiran, kematian, kebahagian, kecelakaan, hujan, kesihatan, dan lain-lain. Pada zaman dahulu, orang Arab mula mengetahui bidang ini sejak zaman jahiliyyah . Mereka mendapat ilmu ini dari Greek, Parsi, India dan banyak lagi.Umat Islam mula terlibat secara aktif ketika zaman kerajaan Umaiyah dan Abbasiyyah.


Terdapat banyak lagi ayat-ayat dalam al quran yang menyatakan keadaan ciptaan ilahi di angkasa dan galaksi bima sakti kita. Bulan, bintang, angin, hujan, langit, planet dan awan semuanya mengikut arahan Allah swt untuk 'menjalankan tugas'. Alhamdulillah, ciptaan Allah ini semuanya untuk manfaat kita, makhluknya. Jadi tak seharusnya kita kufur nikmatnya, betul kan...?

No comments:

Post a Comment