BATRISYAH BERSEDIH 4


Masih ingat lagi dengan post BATRISYAH BERSEDIH pada tahun lepas..asifah jiddan(maaf sangat-sangat)!masih ada sambungan sebenarnya..


Jam di dinding menunjukkan pukul 8.30 pagi. Mataku melilau mencari kelibat Batrisyah. Biasanya dia dah tunggu depan library pada jam ni. Hatiku resah memikirkan macam-macam.Bangun lewat ke, tak pun jumpa sahabat-sahabat lain.huh.Andaian terhenti sebaik sahaja ada yang menegur dari arah belakang.

"nur, sorry. tadi ana berhenti kat beberapa 'checkpoint'.." Batrisyah rupanya.lega.

Aku mengangguk faham. Perkataan 'checkpoint' sudah biasa antara kami. Kami melangkah masuk ke library dan meletakkan beg di rak. Kami ambil tempat di ruang yang lebih sunyi dan mula mencari buku-buku yang diperlukan bagi tujuan rujukan. Baru aku mahu mencapai buku perundangan syariah, terdengar buku jatuh di rak belakang. Batrisyah mahu ambil buku tebal di rak paling atas dan tak sengaja menjatuhkan buku lain.


"anti nak ambil buku mana?yang hijau tu ye?" aku lantas mencapai buku itu. Tajuknya menarik aku untuk tidak terus memberi kepada batrisyah.


"wah, bestnya!Khalifah selepas rasulullah saw dan peristiwa penting dalam Islam tajuknya..batrisyah kita pinjam lah buku ini.." aku excited.


"sebab tu lah ana ambil, nur.Dalam ini ada banyak info penting tau. ana paling teringin nak tahu pasal perang siffin." terang Batrisyah.

Aku mengangguk perlahan. Memandangkan semester ini merupakan final kami jadi sebab itulah mesti cedok ilmu banyak-banyak. Rugi kalau buat tak tahu je, bisikku dalam hati. Kami ke meja terus, mula meneroka buku itu. Pelajar makin ramai yang berada di library.Sehelai demi sehelai muka surat diselak, adakalanya kami mencatat sesuatu dalam buku catatan.

"PERANG SIFFIN & PERANG JAMAL". Pada tajuk itu kami berhenti lama. Masing-masing bermonolog dengan diri sendiri. Sebak pun ada. Tiba-tiba sahaja Batrisyah bersuara.

" antara umat Islam bergaduh, wafatnya Rasulullah saw banyak perkara yang menyedihkan."

Aku diam sahaja. Mencari ruang bagi akal berfikir dan berfikir. Sebelum ini pernah aku tanyakan hal ini pada ustaz dan ustazah. Jawapan yang diberikan sama sahaja. Jangan menghukum mana-mana pihak,perang siffin sangat susah untuk diceritakan. Mungkin.

Aku lantas menyelak ke muka surat seterusnya.Persoalan-persoalan tentang perang siffin dan perang jamal itu aku simpan kemas dalam hati. Tapi satu hari nanti pasti aku hamburkan persoalan itu pada orang yang sesuai.Tajuk akhir buku itu ialah "pembukaan kota konstantinople". Kami riang membacanya.Mood berubah 180 darjah. Semangat naik tiba-tiba.


" Mari berjihad, nur. Jadi nurse waktu perang pun takpe." senyum Batrisyah menampakkan giginya yang tersusun.


"Boleh, tapi kena ilmu penuh di dada. Tawakal tu penting. Ditambah strategi dan taqwa. Macam mana?" aku lantas menjawab.


"Insya Allah..ya Allah matikan kami dalam iman, Islam dan syahid." Doa Batrisyah.Aku lantas mengaminkan.

Aku tutup buku itu dengan perasaan bercampur-baur. Sedih paling menguasai.Aku lihat Batrisyah juga begitu. Lebih kurang sebulan sahaja lagi kami akan berpisah. Masing-masing akan sambung pelajaran di tempat lain,Batrisyah mungkin sambung dalam negara sahaja. Aku yang mungkin akan terbang ke Jordan. Borang sudah diambil. Itu harapan umi, abah dan along.Kembara mencari ilmu pasti menyeronokkan. Lebih dekat dengan tempat-tempat sejarah Islam lagi bagus.Lagipun di sana ada Kak Izzah, sepupuku.Mengelamun pula. Hish.

Aku pun mula membuka buku perundangan syariah yang terletak di kanak meja. Batrisyah lebih dahulu menelaah dari aku. Nampak tekun. Sekitar jam 11.45 pagi kami keluar dari library dengan hati tenang.

No comments:

Post a Comment