ada esokkah buat kita??

Salam ukhwah semua...selawat dan salam buat Rasulullah saw kekasih hati, keluarga serta para sahabat..firman Allah swt dalam surah al-ankabut ayat 57:
maksudnya: tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan).

Membaca ayat ini membuatkan kita semua gentar dalam hati. Bukankah sifat seorang mukmin itu pabila dibacakan ayat-ayat Allah maka gentarlah hati mereka. Sebenarnya sengaja ana bawakan ayat ini buat tatapan pembaca sekalian. Ayat ini baru tadi ana baca ketika selepas solat maghrib beserta dengan surah yassin. Baru semalam kampus ana menerima berita perginya salah seorang student ke rahmatullah. Jadi hari ini sengaja kami semua membacakan yassin untuk almarhum. Semoga dia ditempatkan bersama dengan orang soleh dan beriman.amiin. Rasanya sudah lama benar tidak mendengar berita kematian. Terasa sedikit insaf bila mengenangkan kematian.


Carilah hatimu di tiga tempat; pertama carilah hatimu ketika mendirikan solat, kedua carilah hatimu ketika membaca al-quran dan ketiga carilah hatimu ketika mengingati mati. Tetapi jika tidak menemui hati kamu di tiga temapt ini, maka berdoalah pada Allah agar diberikan sekeping hati supaya dapat melaksanakan 3 amalan tadi dengan tulus dan ikhlas.


Maut menjemput tiada mengira tempat, masa dan keadaan. Entah esok atau lusa, mungkin di jalanan, di padang bola, di atas katil, di medan tempur, dan banyak cara. Cuma selalulah berdoa agar diberikan pengakhiran yang baik(husnul khatimah). Amiin.


p/s: al fatihah buat umat Islam yang telah pergi.....

No comments:

Post a Comment