Ke Korea Kita (4)...part 1

Bismillah walhamdulillah wallahuakbar,
17 Okt 2017, Selasa (Hari keempat )



Anneonghaseyo semua! Maaf, lambat update yang hari keempat, masih ada urusan konvo yang harus diselesaikan. Oklah, sambung kepada main topic iaitu perjalanan hari keempat di Seoul. Seperti biasa kami akan berkumpul jam 8.45 pagi di hadapan guesthouse untuk menunggu bas. Hari ini kami akan ke pulau Nami (Naminara Republic) tapi sebelum tu kami akan melawat beberapa tempat di tengah bandar Seoul dahulu seperti di Muzium King Sejong dan Cheonggyecheon Stream. 2 tempat ni memang menarik dan cantik. Bagi aku yang merupakan pelajar tamadun dan sejarah ni memang menunggu-nunggu saat untuk pergi muzium..hehe..



I love to read this....kronologi sesebuah peristiwa..






Turun je dari bas, kami diberi peluang untuk meronda-ronda di sekitar 2 tugu ini (King Sejong dan Laksamana Yi Sunshin). Kelihatan beberapa aktiviti diadakan di tengah-tengah kota metropolitan tersebut. Di sebelah kanan ku terdapat Perhimpunan aman tentang kes kapal karam yang bawa pelajar sekolah tu (kes tu dah lama tapi still mereka nak fight for change the law, ini info dari tour guide kami) dan di kiri ku ada event macam wedding tapi semua pengantin adalah mereka yang dah agak tua (maybe mereka buat sanding ramai2 kot untuk raikan anniversary diorang).


Tugu King Sejong yang sangat besar.  


Tugu Laksamana Yi Sunshin


Sebelum masuk of course kena dengar penerangan dan bagi masa round muzium ni kan. So kitorang diberi masa 1 jam untuk masuk dan tengok khazanah dalam muzium ni. Aku rasa excited untuk ambil  gambar semua catatan dan semua dokumen dalam ni. Difahamkan dua tokoh ini sangat penting dalam sejarah perkembangan Korea. Mereka menyumbang dalam bidnag pendidikan iaitu tulisan dan juga ketenteraan. So, jom kita masuk!!






Safiyya and potrait of King Sejong 





Aku sempat membeli beberapa cenderahati dari situ. Puas hati dapat melihat tinggalan sejarah di muzium tersebut. Next destination ialah cheonggyecheon stream. Ia berada di tengah-tengah bandar dan sangat nyaman dapat berehat di situ. Aku ambil peluang untuk bersantai beberapa ketika di tepian air yang mengalir deras sambil merakam video untuk tatapan anak-anak murid traveler to be (ain, sheera, hani, madi)..aku lihat penduduk tempatan dan pekerja pejabat di sekeliling sedang duduk berehat dan berbual di sepanjang stream. .tenang suasananya, sesuai sangat untuk melepaskan lelah lepas kerja....huuu~~~






See? cantikkan?


seronoknya tengok diorang berhenti rehat di sini...sambil berbual dengan kawan dan minum kopi...


Okay, selepas ambil gambar di sini kami gerak ke bas untuk teruskan perjalanan ke Nami Island. Jauh jugakla dari bandar Seoul ni. So, aku akan cerita dalam part 2 nanti sebab banyak sangat gambar yang menarik aku ambil...okay, jumpa nanti!

:: miss the moment ::

No comments:

Post a Comment