Ke Korea kita (3)

Bismillah walhamdulillah wallahuakbar!


Hari ketiga di Seoul,
16 oktober 2017, Isnin.

Anneonghaseyo semua! Hari ketiga di Seoul adalah yang paling dinantikan kami yang suka shopping dan borong barang. Ini kerana pagi-pagi lagi kami dah singgah ke kedai kain-kain ela, sutera dan segala macam kain (paling best ada jual hanbok= pakaian tradisional korean). Kalau yang perempuan  memang boleh rambang mata tengok. Aku sebenarnya tak berapa suka kain-kain ni sebab setiap kali pergi kedai kain (nagoya ke, jakel ke dan sebagainya) balik tu mesti gatal-gatal tangan (maybe alergik habuk atau alergik kain- ade ke?!). So, bila Farid bagi pilihan siapa yang tak nak beli kain ada kedai untuk mengopi di tepi tu aku bercadang untuk pergi mengopilah. Tapi...yang terjadi adalah sebaliknya ya tuan tuan dan puan puan....hurm....daripada satu kain yang berkenan, aku telah membeli lagi dua kain yang lain. Mungkin terpikat dek kecantikan dan kelembutan kain itu aku membelinya....okay, menyesal tak beli lagi banyak~ 


Sebelum sampai ke kedai kain ela perlu menempuhi pasar basah yang mempunyai banyak kedai makan yang menjual makanan yang tidak halal. Kebanyakannya ada daging khinzir. Jadi aku tutup mata je lah dan jalan terus.



So this is one of the kedai kain ela tersebut. Ahjumma tu bagi murah pada sesiapa yang beli banyak. Kamsahamnida, ahjumma!


Safiyyah dah mula boring, so aku pun layan main kejar2 di sekeliling kedai tu..


Okay, habis di kedai kain kami berangkat ke tempat wajib dilawati di Seoul especially sebagai muslim iaitu Masjid Itaewon. Masjid ini dibina di atas bukit, so kitorang kena mendaki sikit sebab bas tak boleh naik. Di kiri kanan jalan nak ke sana ada banyak restoran halal dan supermarket makanan dan minuman serta barangan halal. Memang senang lah muslim di sini nak dapat bekalan. Aku lihat selain daripada muslim korean yang tinggal di sini, ada juga india muslim, arab muslim dan beberapa warganegara dari pelbagai negara. Kami diberikan masa selama 45 minit untuk bersolat sunat, melakukan aktiviti lain dan bergambar di sekitar masjid. 

Di sini aku terjumpa dengan dua beradik daripada Libya yang sedang berjalan-jalan di sekitar masjid. Dia yang memberi salam kepadaku yang sedang membuka al-quran. Salam dijawab dan tangannya disambut. Kemudian, apa lagi berboraklah kami dalam bahasa arab. Aku akui sejak balik dari Jordan memang sangat kurang menggunakan bahasa arab dalam percakapan tapi rindu untuk praktik cakap itu ada...sebab tu lah, jumpa arab mana pun aku try nak cakap arab hatta di restoran nasik arab pun..hehe...So, nama dia Inas dan abangnya baru saja duduk di Seoul memandangkan ayah mereka kerja di kedutaan Libya. Abangnya pun sudah masuk mendaftar kuliah di Seoul dalam bidang bahasa, manakala Inas akan pulang ke Libya lagi 3 bulan. Maybe die bercuti je di Seoul. Perbualan kami tamat apabila kami semua perlu ke restoran Mumbai grill untuk lunch.   



Turun untuk lunch, singgah sebentar kat kedai jual barangan skincare ni. Apa lagi, terus aku grab mask yang agak murah. Kedai ahjusshi ni siap ada halal Malaysia yang dilekat di depan kedai sebelah poster besaq (besarrr) Lee Min Ho..Walaupun aku bukan peminat Lee Min Ho, tapi aku amik jugak gambar dia untuk menunjukkan betapa besaq nya gambar dia..hehe..


Usai lunch dan solat di Itaewon, kami meneruskan perjalanan ke tempat membeli souvenir, baju dan pelbagai barangan dengan harga yang berpatutan (cakap macam iklan..hehe) di pasar dongdaemun. Sesak sangat tapi best sebab boleh tengok secara dekat masyarakat Korea dan jual beli mereka. Kat sini banyak jugak yang aku beli antaranya yang menjadi favourite ialah keychain, magnet peti ais, sudu garfu dan banyak lagi. Semuanya made in Korea. Bab ni aku memang kagum dengan diorang sebab pada kebiasaannya negara yang aku pergi mesti beli barang lepas tu tengok made in China, rasa tak puas hati la jugak sebab kalau boleh kita nak beli barangan yang negara tu buat. So setakat ni barang di Korea yang aku beli semuanya buatan diorang, syabas!!  



.

Hari ketiga ni memang sangat memenatkan sebab banyak tempat pergi, banyak jugak barang yang dibeli (eh, macam pantun pulak?!) So, sebelum meninggalkan pasar ini aku beli coffee dulu. Sedap~

 Kat sini jugak, ada booth korean week festival. So, family aku masuk dan disambut dengan meriahnya oleh pekerja mereka. Diorang mula perkenalkan adat dan budaya orang Korea, nice la.. aku dan safiyyah  pun berpeluang untuk pakai hanbok iaitu pakaian tradisional korea secara free..kalau kat tempat lain kena sewa dan ada yang agak mahal tapi kat sini free..lepas kitorang try, ramai pulak yang nak try..hehe..orang Korea tu memang suka dengan safiyyah, siap main2 gasing lagi dan hadiahkan pada dia..si kecik ni siapa yang tak suka..terkejut diorang bila tahu si kecik ni baru 2 tahun 2 bulan tapi boleh bebel kat orang~~  

Princess Safiyyah with kakak korea yang baik~~



Okay, last destination sebelum dinner ialah Namsan tower, yang mana sepatutnya kitorang pergi hari first sesampainya di airport. Tapi okay jugak pergi time sekarang...kat sini mendaki jugak lah tapi takpe, exercise petang-petang...Ramai juga datang ke sini untuk menikmati pemandangan yang indah, pelancong pula ada yang beli padlock dan kuncikan kat situ...katanya ada drama Korea pernah shooting situ sebab tu tempat ni jadi popular...okay...~

Cantikkan pemandangan dari atas ni..subhanallah....daun-daun pun mula berubah warna..cantik sangat...















Itulah sekian banyaknya gambar yang dirakam kan oleh aku sepanjang di atas sana...fuh, memang pemandangan yang terbaik!


Bangunan ni cantik tapi aku tak masuk dalam dan tak ingat namanya apa...hehe..sorii..


Okay, penat menaip untuk hari ini....so, ini dia tempat terbaik untuk dinner bagi perut orang Malaysia....taraaa....! restoran melayu di Seoul, Restoran kampungku....kami dinner di sini (memang riuhla ramai kot..) dan makan nasik lemak yang dihidangkan chef melayu....alhamdulillah kenyang semua orang....~~~

Perut dah kenyang, duit semakin menipis...so, ke guesthouse lah kita untuk merehatkan diri selepas solat....okay, jumpa hari keempat! Bye!

:: Penat ::

No comments:

Post a Comment