Give some respect to old folk, my friend....

Bismillah walhamdulillah wallahuakbar, sollu 'ala nabi!





Pagi tadi ke bank untuk selesaikan urusan yang berbaki. Duduk sahaja setelah mendapatkan nombor, aku terdengar suara sedikit tinggi di kaunter hadapan. Kelihatan seorang wanita tua (bersama anaknya atau adiknya atau mungkin jirannya?) sedang berurusan di meja kaunter. Dari pengamatanku, mak cik ini mungkin dari kampung berdekatan yang tidak berapa biasa melakukan urusan di bank. Beg yang lusuh dibimbitnya setiap masa, mungkin dokumen-dokumen penting ada di dalamnya. Dilayan dengan tidak berhemah (bagiku tak patut begitu), mak cik tu tunduk diam sahaja. Bila diarahkan pulang, beliau bangun dengan lemah, tiba-tiba dipanggil semula untuk urusan lain.

Maaf, jika aku katakan di sini.

Please respect orang yang lebih tua, lebih-lebih lagi orang tu tak tahu tentang urusan yang bakal dijalankan. Pernah tak terbayang kalau itu ibu kita? Pasti kita mahu ibu kita dilayan dengan baik dengan full respect kan. Aku bukan mahu judge dan suudzon (bersangka buruk) dengan orang, tapi lepas mak cik tu pergi, customer lain datang meja tu dan dia dilayan dengan baik. Tak ada tinggi suara. Pelik. Dan aku bernasib baik tak dapat meja kaunter yang tu, huh!

~ hormati dan kamu akan dihormati ~

1 comment:

  1. Tempat keja, boss jepun selalu highlight. please respect each other. we are human not robot. bagus bagus ada nilai kemanusiaan yang tinggi dalam jiwa

    ReplyDelete