Rohingya, Jauh tapi Dekat!

Bismillah Walhamdulillah Wallahuakbar,

Islam kembali asing,
Islam kembali lemah,
Islam kembali dihina,
Islam ditindas........




Aku fikir ini antara tanggapan dan mungkin kenyataan yang berlaku pada agamaku, Islam seketika ia menjengah ke akhir zaman. Orang bukan Islam melihat Islam dan ummatnya tidak lagi seperti dahulu, gah dan tinggi. Bermula dari kezaliman terhadap Gaza, Bosnia, Chehnya, Syria, Mesir dan yang terbaru ( sudah lama ia terjadi pastinya) ialah Etnik Rohingya di Myanmar. 

Beberapa tahun kebelakangan ini Malaysia banyak menerima kunjungan pelarian Rohingya yang sudah tidak dapat bertahan di negara Myanmar. Mereka dizalimi dan dinafikan hak mereka, walaupun dalam Myanmar tu ada pemimpin pemenang anugerah nobel ( and I dont care punnnn!). Semakin hari kezaliman terhadap mereka semakin teruk. Rumah mereka dibakar, ada yang dibunuh, wanita-wanita dirogol dan dibunuh dan anak kecil di seksa. Kejadian ini sama seperti yang berlaku di negara-negara umat Islam lain yang diserang tentera Amerika dan Israel serta Rusia berdekad lamanya.    




Beberapa penolakan oleh negara-negara jiran akan penghijrahan pelarian Rohingya ini. Aku cuma nak tanya di mana persatuan Islam ( yang antarabangsa tu...) dalam keadaan mendesak sekarang? As an individual muslim, we can pray for them, give donation, give support through social media like FB, Twitter, and many more. Just don't ignore them because they are part of us! Muslim itu bersaudara, muslim dengan muslim lain adalah seperti satu tubuh badan, apabila satu bahagian terasa sakit yang lain turut merasainya.

               " Ya Allah, buangkan sifat al wahn (cintakan dunia dan takut mati) dalam hati kami!                          selamatkan saudara seislam kami di seluruh dunia...."  


May Allah guide us, may Allah grant them Jannah!

No comments:

Post a Comment