SeLaMaT hArI iBu 2015!

Salam 'alaik semua!

Sebagai mana yang kita ketahui, hari ini merupakan Hari Ibu tahun 2015. ^_^



 Namun, Hari Ibu yang disambut setiap tahun pastinya hambar jika kita hanya memeriahkannya pada hari ini sahaja. Ia tidak lebih sekadar memperingati ibu di kampung yang menunggu kepulangan anaknya (yang tak balik-balik dah bertahun2 dengan alasan busy..!).

Surah Luqman ayat 14 menyatakan :



Maksudnya:- Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Demikianlah kewajipan yang dituntut dalam menghayati erti sebenar Hari Ibu yang kita sambut setiap tahun. Okay, selain kita berbuat baik dan menggembirakan hati ibu setiap hari (bukan hari ibu je..) titipkan doa kesejahteraan di dunia dan akhirat untuk ibu kita (dan ayah sekali of course!). Doa mempunyai kekuatan dalam mengeratkan lagi hubungan kita dengan ibu bapa dan menyelamatkan kedua ibu bapa kita di alam kubur mereka kelak.

 Hadis Nabi saw juga ada  menyatakan tentang doa seorang anak yang soleh ini:

‏ عن أبي هريره رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ‏:‏ ‏ "‏إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث‏:‏ صدقة جارية ،أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له‏"‏ ‏(‏‏(‏رواه مسلم‏)‏‏)

Daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw bersabda : Apabila seseorang itu meninggal dunia maka terputuslah amalannya kecuali dari tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan untuknya. (riwayat Muslim)

It's okay kalau kita tak dapat bagi hadiah besar-besar pada ibu (diorang pun tak nak hadiah2 ni..), tapi kita perlu hadiahkan mereka akhlak yang baik, peluk cium penuh kasih sayang, dan doa yang tidak putus2 (mcm cakap tadi).


Ucaplah alhamdulillah pada Allah, kerana hadiahkan kita seorang ibu!  

:: Umi, Selamat Hari Ibu untuk setiap hari! ::

No comments:

Post a Comment