~Rest n Relax~ (1)



Salam ‘alaik semua! Selawat dan salam buat junjungan kekasih hati Rasulullah saw, keluarga dan para sahabat baginda.

 Cuti baru-baru ini Alhamdulillah syukur dapat kembali ke kampung halaman di Taiping, Perak. Dah 4 bulan juga tak balik sana. Selain keluarga saya, ada 3 lagi keluarga sebelah ibu yang turut sama pulang ke kampung. So, ramai dan meriah lah sikit! Jumaat pagi saya dan mak su bertolak dari KL dan mengharungi jam yang amat. Biasanya dari KL ke Taiping cuma 5 jam, tapi oleh kerana kesesakan lalu lintas (di highway dan jalan biasa), perjalanan kami sampai 8 jam! Fuh~


 Pagi Sabtu ( 2 Mei 2015 )…
Kami bertolak ke Bukit Merah Lake Town kira-kira pada jam 9.45 pagi. Hujan renyai-renyai ketika itu. Fokus kami adalah untuk melawat Pulau Orang Utan yang berada di situ. Oleh itu, kami perlu menaiki bot besar bersama pelawat-pelawat lain. Lebih kurang dalam 20 minit perjalanan menaiki bot untuk sampai ke pulau tersebut.





Sesampainya di sana, kami disambut oleh petugas yang akan membawa kami berkenalan dengan orang Utan di sana. =D




Orang Utan yang paling senior di sini namanya Babun, berusia 28 tahun.




Ini pula namanya Adam. Okay, dia suka bergayut.^_^




Ni dia beberapa lagi anak-anak orang Utan yang dah besar sikit. Kira boleh berdikari dalam hutan, lah..






Tempat ini juga merupakan tempat jagaan bayi orang Utan, dan juga pusat penyelidikan tentang spesies terancam ini. So, jom support usaha murni mereka ini!





Sekembalinya kami ke jeti tempat bertolak tadi, aktiviti diteruskan dengan mengunjungi Eco Park. Terdapat 2 pilihan untuk masuk; jalan kaki atau Skycycle. Kami memilih untuk berjalan kaki, lebih adventure!





Yang best nya dekat sini, kita berpeluang untuk bagi makan pada haiwan-haiwan di dalam tu. Dan juga boleh pegang dengan haiwan-haiwan yang tak duduk dalam sangkar ni contohnya arnab, burung kakak tua, hamster dan lain-lain….









Jam 12.30 tengah hari ada pula animal show.




Suasana semulajadi yang ada di sini sememangnya dapat release kan tension dan mendekatkan diri kita pada alam ciptaan tuhan yang Maha Agung. Subhanallah!




 Pada sesiapa yang berkeinginan untuk pergi ke Bukit Merah, bolehlah mencuba untuk explore dua tempat ini. Best! Boleh bagi 5 bintang…=)

No comments:

Post a Comment