ILMFEST 2015

Selawat dan salam buat junjungan Rasulullah saw, keluarga dan sahabat baginda serta semua daie yang bertebaran di atas muka bumi ini. Semoga kita semua dilindungi dan dirahmati oleh Allah swt setiap masa.






Hujung minggu baru-baru ini alhamdulillah saya dan 4 sahabat serumah dapat peluang untuk ke ILMFEST, festival ilmu tahun 2015. Program ini diadakan setiap tahun dan alhamdulillah sekali lagi Malaysia dipilih untuk menjadi tuan rumah. Program yang menghimpunkan ramai syeikh2 dan agamawan profesional dari luar negara, khususnya di UK, Kanada, USA dan lain-lain.


Tahun ini bertemakan '' Hopeful heart : optimism in the time of tribulation '' menjadikan festival ilmu kali ini sangat menarik. Seperti mana kita ketahui bahawa negara kita menerima ujian Allah swt seperti kehilangan kapal terbang MH370, kapal terbang ditembak, banjir di Kelantan, isu sosial yang meningkat, GST yang membebankan rakyat, dan banyak lagi isu lain (banyak sangat sampai x tertulis).





Talk pembukaan oleh Sheikh Waleed Basyouni bertajuk "Be successful, be blissful" nyata membuatkan saya terkesan. Dan saya tahu saya tak akan tidur dalam setiap talk yang lain kerana ia sangat penting. Talk beliau sekali lagi pula bertajuk "Optimism from the believer's soul" mengakhiri hari terakhir program. Kemudian giliran sheikh Navaid Aziz menghuraikan tentang tajuk '' Positivity: A quality of the people of paradise. Bergenang air mata. kata-kata beliau menampar-nampar gegendang telinga. Begitu juga speakers lain yang mengupas tajuk2 yang diberi. Alhamdulillah, ada ilmu baru, kenalan baru dan kesedaran baru.




Antara speakers lain yang datang dan tajuk2 talk mereka:


Sheikh Abu Eesa Niamatullah (strength in sadness)
Sheikh Abdulbary Yahya (how long can you be patient)
Sheikh Mohammed Faqih (happiness is forever)
Dr. Abdullah H. Quick (not the first believers to be tested, not the last)
Ustadha Yasmin Mogahed (du'a : the miracle in your palms, i want to repent, but...)
Dr. Reda Bedeir (Never say never)
Sheikh Yahya Adel Ibrahim (Too blessed to be stressed, the Messenger of hope)
Sheikh Yasir Qadhi (every rose has thorns, the parable of light)
Sheikh Saad Tasleem (patience befitting a queen of Jannah)
Sheikh Omar Suleiman (knowing Allah is liberation)
Sheikh Ahsan Hanif (from egypt, with optimism)
Sheikh Kamal el Mekki (the blessed Prophet alive in our hearts)

Host by :

Boona Mohammad (tabik untuk beliau sebab buatkan audience segar mata)
Amar Razali

May Allah grant them and us Jannatul Firdaus, in shaa Allah!

No comments:

Post a Comment