~Rest n Relax~ (2)



Salam ‘alaik semua! Selawat dan salam buat junjungan kekasih hati Rasulullah saw, keluarga dan para sahabat baginda.

Cuti diteruskan dengan mendaki Bukit Larut di Taiping. Tapi, sampai-sampai je kat kaunter, tiket sold out daa….serius memang ramai sangat orang yang sedang menunggu nak naik atas Bukit Larut. Jadi, kami terpaksa cancel untuk ke sana. In shaa Allah lain kali..





Kebetulan pula ketika itu masih awal pagi, jadi kami buka google untuk tengok tempat rekreasi lain yang berhampiran. Alhamdulillah, ada satu di Matang. Ia sebuah tempat kampung nelayan, hutan paya bakau dan tempat penyelidikan spesies tumbuhan dan haiwan yang jarang ada di tempat lain.








Kami sampai di sana dan terus ke jeti untuk menaiki bot. pergi tempat macam ni memang sesuai untuk rehatkan fikiran dan menambahkan pengetahuan. Kita boleh melihat helang-helang, dolphin (masa air pasang je), hutan simpan yang berusia lebih seratus tahun, dan juga habitat hidupan liar yang lain.










Banyak lagi kawasan yang menarik dalam negeri Perak yang belum dapat diteroka, in shaa Allah lain kali.... Di sini juga ada penempatan nelayan, tempat pemprosesan kerang, aktiviti berbasikal, dan lain-lain. Sambil menenangkan fikiran sambil beljar sesuatu tentang alam, tak gitu?

~ cuti tamat. kembali menjadi sibuk ~ 

No comments:

Post a Comment