"WO AI NI ALLAH.."



Aku cinta Allah. Senang benar kata2 itu meluncur dari lidah kita,kan? Tapi perit sekali untuk memperjuangkan cinta ini bagai mengharung lautan api dan berdepan onak duri. Bagi diriku yang serba hina ini, mujahadah melawan nafsu dan syaitan yang berlegar-legar di setiap lohong hati ini memang payah. Aduh! kadang2 jatuh tersungkur lalu untuk bangun sangat sakit. Bak terjatuh dalam lumpur yang berlumut....




Tiap hari aku berusaha mempertahankan cinta itu tapi ada sahaja dugaan dunia yang datang..ya Allah pisahkanlah hambaMu ini dengan dunia dan seisinya.Tak sanggup rasanya hidup berjauhan dengan agamaMu..kadang-kadang tengah merintih atau menangis, ada sahaja kegembiraan dunia datang. Kegembiraan yang melalaikan..Rasa mahu jadi seperti Rabiatul Adawiyah, ahli sufi hebat.




Bila ada cinta manusia datang, cepat2 diri ini menepis seraya berkata "cinta Allah tak mampu ku gapai inikan pula mahu isikan hati ini dengan cinta lain." ya Rabbi, selagi mana cintaMu tak dapat ku genggami, selagi itu cinta manusia akan aku tepis...bolehkah begitu? kahwin itu sunnah rasulullah saw kekasihku...selagi Allah swt tak tunjukkan siapa, aku takkan pandai2 memilih dan selagi itu akan ku gagahi untuk mencari cintaMu...




Aku cinta pada Allah, tenangnya saat bersamaMu, segala resah hilang sekelip mata, jiwa rasa terbang melayang-layang gembira tatkala bersunyi-sunyian denganMu..indahnya cinta kepadaMu ya Allah...ya Allah, aku bersyukur Engkau pagari diriku dengan 'kawat berduri' tanda sebagai benteng diri dari sebarang cinta yang melalaikan..akan ku jaga 'kawat berduri' itu dan mengukuhkannya, agar satu hari nanti aku dapat mengecapi cintaku kepadaMu yang hakiki......




~aku mujahidah.setiap hari meminta belas ihsan Allah,supaya menjadikan aku zuhud. kerana kutahu rahsia iman itu zuhud......~


1 comment: