kemewahan dunia dan adik-adik

Semalam ana ke sebuah tempat mewah,eksklusif. Hati duniawi ana tertarik dengan kemewahan yang ada di sana. Bila teringat akan adat orang berjuang Islam iaitu tidak boleh mengulit diri dengan harta dunia, ana tersedar akan hakikat itu. Ya Allah...janganlah biarkan ana hidup dalam kecenderungan kepada harta dunia, tapi biarkan ana hidup dalam kezuhudan.

Semalam ana juga pergi ke suatu tempat untuk berprogram bersama adik-adik sekolah rendah dan menengah. Walau ana menjadi fasilitator tapi sedikit sebanyak ana juga dapat pengalaman yang sangat berharga dan ilmu yang insya Allah bermanfaat. Ana rasa sedih dan kasihan melihat adik-adik yang sedang diracuni gejala hedonisme yang ada kalanya terlampau. Ana cuma bertanyakan beberapa soalan mudah kepada mereka tentg Islam, tapi jawapan yang diberikan sangat mengecewakan.

kasihan mereka yang dilahirkan tatkala gejala hedonisme ini membangun...kasihan mereka yang lahir ketika budaya meminggirkan islam tumbuh...ana juga kasihan dengan diri ana yang serba kekurangan dalam membentuk diri dan adik-adik....ya Allah...lemah nya hambaMu ini....



boleh menaikkan semangat jihad untuk pemuda pemudi harapan agama.....takbir!!

No comments:

Post a Comment