BATRISYAH BERSEDIH 3




Aku dan Batrisyah baru pulang dari kuliah an-nisa' di masjid berdekatan kampus kami. Ceramah yang di sampaikan oleh Ustazah Ummu Aiman tadi menusuk segenap kalbu sesiapa yang hadir. Mana taknya ia berkaita dengan hari kiamat dan peristiwa hari akhirat yang pasti berlaku. Batrisyah di sebelah aku mendengar dengan penuh kusyu' sehingga dia mengalirkan air mata. Aku juga menangis tapi secara sembunyi-sembunyi, risau senduku menggangu para pendengar. Tuba-tiba Batrisyah bersuara kepadaku ketika kami sampai di cafe. Aku tak menyedari perjalanan kami .




"Nur, ana risau sekiranya kita berhadapan dengan kiamat esok.." kata Batrisyah.




"erggh....anti janganlah cakap macam tu..ana dah rasa seram sejuk ni..ana dah lah


kurang amalan...nak bertemu dengan Allah dengan dosa ni??" aku tersentak.




"anti rasa yang mana baik?mati sekarang atau masa kiamat?" tanya sahabatku yang seorang ini.




"err...ana rasa lebih baik mati ssekarang sebab kiamat itu sangat dahsyat dan lebih


menyakitkan kalau mati masa tu.." aku memberi pendapat.




"Ya Allah...berikanlah aku terhindar dari segala kesusahan semasa kiamat.." spontan Batrisyah berdoa. Aku terpegun melihatnya yang bersungguh bertawakal.




Kami duduk di cafe sambil memesan makanan. Aku risau buat seketika kerana belum


tadarus al-quran lagi untuk petang ini. Batrisyah bersuara kepadaku..




"Nur..bulan lepas anti pergi menunaikan umrah kan?mesti seronokkan?"




"satu pengalaman yang sangat manis dan penuh hikmah!" aku menjawab ringkas.




"cuti kita start minggu deepan kan?ana.....dan family dah bercadang untuk buat umrah


time kita cuti tu..." kata Batrisyah perlahan, mungkin tidak mahu orang mendengarnya.




"alhamdulillah...syukur!ana seronok dengar anti akan sampai ke sana. Nanti boleh kita kongsi pengalaman dalam usrah.." aku bertahmid dengan rasa gembira.




"tapi ana akan merindui anti,sahabat2 dan usrah kita..."wajahnya terpamer sugul.




"jangan bimbang...bila anti di sana tiada yang lebih merindukan anti melainkan Allah, Rasulullah saw dan beribadat...anti boleh lupa pada segala-galanya..." aku memberi semangat.




Aku teringat pujukan kak Maisarah iaitu kakak saudara ku yang sekarang menyambung pelajaran di Universiti Bait Lahm, Jordan ketika aku mahu berangkat ke tanah suci. Katanya..




"Sematkan jiwamu dengan nama Allah yang Maha mengetahui perjalananmu, Letakkan hatimu di sisi kalimah Muhammad Rasulullah iaitu kekasihmu, Hadirkan kekuatanmu yang diberi Maha Kuasa untuk beribadat beserta kekerdilan untuk sujud kepadaNya...."




Hatiku bergetar tatkala membaca warkahnya. Mencipta kesempurnaan pengibadatan perlukan kesabaran.....aku berharap Batrisyah melelahkan dirinya beribadat di sana kerana mungkin tiada kunjungan kedua selepas yang pertama.....




BERSAMBUNG....


No comments:

Post a Comment