BATRISYAH BERSEDIH 2


Aku duduk santai di bawah pokok dekat dengan masjid.Batrisyah belum menyudahkan solat sunatnya lagi.Pasti dia rindu pada kekasih hatinya Rasulullah saw.aku pula tiba-tiba rindu pada Madinah dan Masjidil Haram. Ah....aku mengelamun sendirian tentang kembara umrahku bersama keluarga bulan lepas. Segar lagi di benakku akan peristiwa aneh di Masjid Quba' yang aku lawati. Hari itu aku sedar betapa kerdilnya diri ini dan betapa berdosanya aku...astaghfirullah...Tak mengapa kan kalau aku cerita kan kisah ini sementara menunggu Batrisyah??


Hari itu masjid Quba' seperti biasa, ramai yang berziarah dan menikmati keasyikan beribadah di masjid pertama dalam Islam. Aku juga tidak ketinggalan. Aku sampai di sana sebelum masuk waktu zohor dan bercadang untuk solat zohor berjemaah di sana. Tatkala aku bergegas ke tempat wudhu' aku terlihat kalimah ALLAH di langit betul-betul tepat di atas kepala ku.Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar...jiwaku tak henti-henti berzikir dan bertahmid...Aku terus mengambil wudhu'..Bismillah...baru sahaja membasuh muka, tiba-tiba aku terbau sesuatu yang terbakar, aku mencari-cari dari mana datangnya bau tersebut. Kemudian ku teruskan mengambil wudhu' tapi masih lagi bau itu ada,sehinggalah aku habis bewudhu'. Aku terus bersolat zohor tanpa berfikir panjang.


Azan asar berkumandang. Aku pun sekali lagi mengambil wudhu' walaupun masih ada wudhu'. Sekali lagi bau tersebut datang menusuk ke hidungku. Aku membiarkannya dan mula berwudhu'. Aku bergegas masuk dan memulakan solat berjemaah asar.Di akhir rakaat aku terdengar satu bisikan aneh di telingaku. Bisikan itu mengatakan tentang kaitan bau terbakar itu denganku. Ya Allah....jiwaku bergetar, solatku mulai tak khusyu',air mata mengalir sederas-derasnya,jariku menggigil....


Habis sahaja aku solat, terus aku pitam....Pasti semua tertanya apa yang telah ku perbuat...adakah pernah antum semua mendengar tentang kisah sahabat rasulullah yamg boleh melihat titisan wudhu' sebagai api neraka? aku tidak dapat melihat tapi aku dapat menghidu bau api itu...dosa-dosaku yang ku lakukan dapat Allah swt tontonkan walau hanya sekadar bau...setelah aku sedar dari pitam cepat-cepat aku memohon taubat dan keampunan dari Allah swt....jahilnya aku,hinanya aku,gelapnya jiwaku.......


Tanpa ku sedari Batrisyah sudah lama duduk di sebelahku. Aku menyeka air mata yang jatuh entah kali ke berapa sejak peristiwa itu...

"nur...anti kenapa?" Batrisyah bertanya.

"tak de apa-apa..eh, usrah dengan kak Ruqaiyah pukul berapa?" sengaja aku mengalih topik.

"pukul 3 petang rasanya.." jawab batrisyah.

"jom lah kita pergi dahulu, nak jalan dah 10 minit.."aku mengajak.

"nur...anti muslimah mulia.." Batrisyah bersuara tiba-tiba.

"Allah lah yang Maha Mulia, Batrisyah. Perkataan mulia itu pun tak sanggup ana tanggung.ana banyak dosa.."aku menjawab.

"Insya Allah kita berusaha ke arah itu."


Aku memuji Allah dalam hati sambil memohon ampun supaya tiada sifat riyak dan 'ujub..


Bersambung......

No comments:

Post a Comment