ILMFEST 2014 dalam kenangan...

Bismillah wallahuakbar!

Alhamdulillah, segala puji semuanya dikembalikan pada Allah swt. Pada 17 dan 18 Mei 2014 baru-baru ini saya dan ibu saudara telah ke sebuah program ilmu yang menampilkan speakers dari luar negara. Masya Allah, tabarakallah! memang best dan banyak input-input baru yang dapat.

Sebenarnya waktu nak pergi Ilmfest kelmarin, diri ini masih lagi tertanya-tanya, "adakah aku masih boleh faham apa isi dalam talk tu nanti? Almaklumlah, 2 tahun setengah duduk di negara arab dan subjeknya boleh dikatakan 98% dalam berbahasa arab. " Dalam hati cakap, "takpelah, try dulu dengar, in shaa Allah faham. Kalau tak banyak, sikit pun jadilah,".

Akhirnya, subhanallah, alhamdulillah...sepanjang program saya tiada masalah dalam memahami perkataan yang diucapkan mereka. Bahkan apabila ada speakers yang membacakan nas2 dari al-quran dan hadith,saya tiada masalah untuk memahami dan boleh tersenyum apabila mereka membuat jokes!

Sejujurnya, saya sangat respect pada semua speakers hari itu kerana mempunyai taraf pendidikan yang bagus ( bagus sangat...!kebanyakan mereka grad dari uni islam madinah) dan aktif dakwah di seluruh dunia. Mereka juga ada antara nya yang berasal dari mereka yang non-muslim (revert) dan mereka yang pernah tersasar jalan walaupun muslim. Kerana itu saya merasakan mereka sangat memahami dan menyelami masalah ummat Islam, dan bergerak untuk menyedarkan ummat. Allahuakbar!

Tajuk besar untuk Ilmfest 2014 adalah " Mercy to mankind". Ia suatu tajuk yang sangat signifikan dalam merungkai sosok tubuh Nabi Muhammad Rasulullah saw.  Antara tajuk yang dikupas dalam program ini adalah the call, the sirah, the character, the decent way, the reassuarance, the civil society, the advise for women, the friend, the "other", the family man, the right of the prophet, the advice for youth, the revival, the description, the shyness, the hereafter, the husband, the worshipper, the lesson of ta'if, the love for him, the catastrophe, and the legacy he left : leadership. 

Ada slot entertaiment dan itu diisi oleh game yang bermanfaat. Ilmfest 2014 dihoskan oleh Bro Boona Mohammad seorang pembaca puisi yang hebat. Salute! Duduk di dalam Ilmfest tempoh hari, terasa sangat dekat dan semakin kenal dengan kekasih Allah swt itu dengan sebenar-benarnya. Allahumma solli 'ala saidina muhammad!


Di sana juga terdapat banyak gerai yang menjual barangan muslimah, buku dan lain-lain. Saya sempat membeli buku nota design ilmfest 2014, kertas kerja salah seorang speaker iaitu syaikh Kamal al-Mekki dan buku tulisan syeikh 'aidh al qarni yang telah diterjemah. Alhamdulillah 'ala kulli nikmat. Tahniah diucapkan buat semua yang terlibat menganjurkan program ini. Jazakumullahu khairan jaza'!


Senarai speakers yang terlibat dalam Ilmfest. Salah seorangnya ialah muslimah. Amazing! Congrate to all speakers!!





Antara cenderahati yang dibawa pulang sebagai kenang-kenangan...



:: harap sangat dapat pergi Ilmfest tahun hadapan yang maybe buat di luar negara.. =( ::

No comments:

Post a Comment