Diari Kembara Turki (7)

Bismillah walhamdulillah wallahuakbar...

Turki, last day....sedih rasanya untuk meninggalkan bumi uthmaniyyah ini..setelah 7 hari berada di sini, sentiasa berdoa dan berharap Islam akan selalu subur dan dapat menjejakkan kaki ke sini lagi.


Kami ketika dalam perjalanan ke miniaturk...


This is miniaturk! An amazing place!



Bunga-bunga cantik ini menyambut kedatangan kami awal pagi itu..


Kita boleh lihat pelbagai replika bangunan dalam dan luar Turki...











Catur besar ini menarik perhatian saya.. sebab macam dalam filem harry potter...



Taman permainan juga disediakan bagi kanak-kanak yang berada di sini..


Alhamdulillah, kembara kami akhirnya sampai ke penghujungnya. Hari akhir ini kami meluangkan masa membeli belah di sekitr penginapan kami. Banyak juga cenderahati yang dibawa pulang untuk sahabat-sahabat dan keluarga. Setelah berkemas dan keluar dari penginapan, kami menaiki tram dan terus ke lapangan terbang untuk pulang ke Jordan.




Sebenarnya, ada satu tempat yang saya ingin ziarah iaitu kuburan saudara seislam kita, saudara Furkan Dogan yang telah terbunuh (syahid inshaa Allah) ketika tragedi mavi marmara. Kubur beliau ada di sebuah tempat bernama kayseri. In shaa Allah kalau pergi sekali lagi ke Turki akan saya jejakkan kaki ke sana.




:: Turki dan penduduknya yang pelbagai. ia memberi saya pengalaman baru. Terima kasih untuk pengalaman yang berharga ini ya Allah! Moga kerajaan khilafah Turki Uthmaniyyah dapat direalisasikan kembali. I wish i can be one of the jundi of khilfah.! Takbir! ::

No comments:

Post a Comment