FILEM SANG PENCERAH HIDUPKAN JIWA DAIE

Salam 'alaik.....selawat dan salam buat kekasih hati junjungan besar Rasulullah saw, semua para daie ummat ini yang bertebaran di dunia ini......tanpa kalian hilanglah seri dunia ini....




Post kali ini adalah khas dibuat untuk tatapan semua berkaitan filem sang pencerah. Alhamdulillah selesai sudah ana tonton 2 minggu lepas. Memang mengesankan jiwa! Daie-daie yang memerlukan spirit perjuangan ulama' perlulah menonton filem ini. Insya Allah akan ada banyak ibroh yang kita dapat insafi apabila merasa lemah. Allahuakbar. ..


Seperti juga filem Sang Murobbi, Sang Pencerah merupakan sebuah filem Indonesia yang berkisahkan kehidupan ulama' di sana yang menempuh ujian dan cabaran yang sangat hebat sehinggakan suatu ketika rasa putus asa itu datang. Berbekalkan kesabaran dan didampingi seorang isteri yang tabah dan sentiasa mendukung perjuangan suaminya, Haji Ahmad Dahlan akhirnya mengharungi jalan dakwah ini untuk menjadi mujadid Islam di daerahnya. Beliau juga mempunyai pengikut dan anak murid yang sangat setia. Kisah ini adalah kisah benar berkaitan dengan pendiri sebuah pertubuhan Islam bernama Muhammadiyah.Berlatar belakangkan Jogjakarta tahun 1867-1912.

Menyoroti kisah hidupnya, beliau merupakan anak seorang ulama' sekaligus khatib di daerahnya. Sejak kecil lagi beliau melihat kehidupan masyarakat yang terpesong dari cara hidup Islam sebenar seperti upacara khurafat dan adat yang keterlaluan. Beliau adalah pendamping orang-orang miskin dan faqir. setiap hari di kelas pengajiannya, beliau akan menyuruh murid-muridnya membaca surah al-ma'un.Kerana setiap hari hanya dibaca surah al ma'un,ada seorang muridnya meminta untuk dibacakan surah lain pula, namun jawapan yang beliau berikan sangat mudah:


"sudah berapa banyak anak yatim dan orang miskin yang kamu santuni?" Setelah itu muridnya itu memahami dan terus kembali membaca surah al-ma'un.




Kisah tentang pertama kali beliau mengajar pendidikan Islam di sekolah belanda juga sangat menarik. Ketika itu beliau hanya diberi peluang sekali sahaja untuk menunjukkan bahawa mata pelajaran pendidikan Islam ini boleh diterima para pelajar di situ. Di dalam filem ini para daie perlu melihat bahawa skop Islam dan dakwah bukanlah sempit dan gelap serta pelampau. Dakwah ini merupakan sesuatu yang menarik dan bagaimana ia menjadi menarik? Itulah tugas daie yang berusaha mencorakkannya..=)

Daripada masalah khurafat masyarakat, arah kiblat yang tidak benar sehinggalah timbul beberapa konflik apabila beliau menukar jubahnya kepada pakaian biasa. Beliau juga dianggap kafir dan madrasahnya dirobohkan.....semuanya serba menarik dalam filem ini.! insya Allah jika kita mengambil iktibar dan semangat..Takbir!


Agak-agaknya bila lah Malaysia nak buat filem tentang ulama' pula ye?? Asyik-asyik kisah cinta yang membuai perasaan manusia supaya jauh dengan agama sahaja yang dipertontonkan.......



p/s: maaf, tak ada link nak download filem ni. Ana ambil pada sahabat-sahabat. =)

No comments:

Post a Comment