buku temanku..


Memang benar kata pepatah "tak kenal maka tak cinta ".hmm...ana bukan dilamun cinta yang lagha tapi ana 'dilamun cinta' dengan buku-buku sejarah Tamadun Islam dahulu kala...hebat! Itu yang terucap bila menghabiskan buku berkaitan penakluk kota konstantinopel, sultan Muhammad al-fateh. Kenapa ana anggap begitu? sangat menakjubkan cerita itu sehingga membuatkan ana tidak sabar menghabiskannya...pada dasarnya ana sudah tahu cerita penaklukan kota bersejarah itu tapi di dalam buku ini juga terdapat beberapa perkara yang ana tidak tahu....pasti penulisnya mengkaji cerita ini dengan sangat teliti..syabas!


Sebelum ini ana selalu mendengar nama sultan Muhammad al fateh meniti di bibir-bibir sahabat dan ustaz ustazah ana. Kehebatannya memang luar biasa; dari segi pergantungan dengan Allah swt dan penguasaan segala ilmu.ALLAHUAKBAR...ada lagikah manusia begitu di zaman ini?? jika ada beruntunglah umat ini...beliau pemerintah yang baik,punyai tentera yang baik, dan rakyat yang juga baik, kerana itu beliau dapat menawankota terbaik rom,konstantinopel......sehinggakan sahabat nabi Muhammad saw yang dapat hidup di zaman muawiyah iaitu Abu Ayub Al Ansari mahu jenazahnya yang syahid dikebumikan di bawah tembok konstantinopel kerana beliau mahu mendengar derapan tapak kaki kuda pemerintah yang berjaya menakluk kota itu..


Cuti semester ini akan lebih bermakna jika dapat baca buku seberapa banyak yang boleh.seronoknya! esok ana insya Allah ana mahu beli buku sejarah perwira palestin, Salahuddin al-ayubi...rasa tidak sabar untuk mencungkil masa lalu yang sangat berharga apabila Islam di puncak kegemilangannya...pasti damai rasa hati ini jika dapat hidup di zaman kegemilangan Islam, setiap dari apa yang dilakukan berpandukan al-quran dan as-sunnah....andai masa dapat diputar kembali, zaman manakah yang antum semua hidup??? semestinya zaman Rasulullah saw memerintah kan? duduk di bawah pohon tamar dan mendengar khutbah nabi yang menguatkan keimanan,melihat senyuman nabi yang mendamaikan kalbu,berjemaah solat 5 waktu bersama baginda dan menatap wajah mulia nabi saw yang sabar menjawab segala pertanyaan sahabat yang tidak mengetahui.......alangkah manisnya di waktu itu...pasti sedih jiwa pabila melihat baginda dijemput ilahi selepas menyebut 'umatti,umatti,umatti'...suasana suram di seluruh dunia....maafkan kami para umatmu wahai Rasulullah saw yang di cintai dan dirindui...adakala kami melupakan penat lelahmu menyebarkan agama suci ini, kadangkala kami seakan membuang sejarah yang kau lakar dan seringkali juga kami tidak mengisi hidup dengan sunnahmu....wahai kekasih yang dicintai Maha Pengasih...maafkan kami...insan berjiwa alpa....


"........................subuh yang hening itu aku menangisi sebuah pertemuan yang rupanya sebuah perpisahan ,kau pergi tatkala aku ditakdirkan menjengukmu,ya Rasulullah...mahu aku isikan pertemuan di waktu itu dengan pertanyaan dan menatap wajahmu yang bersih lagi sempurna...tuhan yang Maha Berkuasa, Allahu Rabbi...tolong pertemukan aku dengan kekasihku, Rasulullah saw sekali lagi....sungguh indah cinta itu mengalir dalam urat nadiku ini....sungguh! aku rela cinta ini meresap dalam jasad dan rohku..............................."


~aku yang mencari redha ilahi~

No comments:

Post a Comment